Monday, April 16, 2012

¡Viva España! - Del 1

Siurana
Fredag den 30 mars lämnade jag ett regnigt och kallt Stockholm för ett (med svenska mått mätt) sommarvarmt Spanien, för att klättra i Siurana och Margalef. Jag reste med mina kompisar Emil, Peter, Niklas och Adam x 2 från Sverige samt Gill och Steve från Kanada. Det kändes det bra att vara tillbaka på Arlanda efter nästan tre månader. Jag skulle äntligen få klättra utomhus igen och skadan i ryggen besvärade mig inte längre! All missad träning på grund av skadan gjorde dock att mina förväntningarna inte var höga. Mitt mål med resan var egentligen bara att få klättra så mycket som möjligt och har roligt.

Gigololo

Vi bodde i den lilla staden Cornudella de Montsant, därifrån kunde vi enkelt ta oss med bil till Siurana och Margalef. De två första dagarna stod Siurana på agendan. Omgiven av hundratals högklassiga leder var det svårt att välja, men jag gick på de leder som jag tyckte såg fina och häftiga ut. Jag kan inte direkt klaga på resans start, den var rent av ganska chockartad - Ramadan 8b flash och Pren Nota 8a onsight första dagen och Gigololo 8a+ onsight andra dagen, en grad som jag aldrig tidigare hade onsightat! Dag tre begav vi oss till Margalef för få känna på lite pockets och vila fingrarna från alla små crimpar i Siurana. Där lyckades jag klättra klassikerna Saragantana Killer och El Fustigador, båda graderade 8a+ och båda onsight!


Min plan de första dagarna var att bara gå på så mycket som möjligt, helst onsight eller flash. Att klättringen skulle gå så bra som den gjorde kom verkligen som en överraskning. Jag hade hela tiden roligt med mina vänner och tänkte inte så mycket när jag klättrade, utan gick mest på känsla.

Margalef
Foto: Henning Wang

El Fustigador
Foto: Henning Wang
Efter tre dagars klättring var min kropp ganska sliten och det var dags för vilodag. Vi åkte till Tarragona och utforskade staden, åt en god lunch och njöt av solen och det fina vädret. Vi var alla taggade för att klättra dagen efter. Jag kände mig sugen att försöka hitta ett projekt att lägga ner fler försök och mer tid på. Men vädret var inte på vår sida... Dimma och ösregn var absolut vad vi ville ha. Vi lyckades ändå ta oss iväg till Margalef och hitta en sektor som inte var blöt och fick klättra lite grand. De kommande dagarna var det värre däremot. Det blev betydligt kallare och regnet avtog inte vilket betydde att ännu fler leder och sektorer blev blöta. Vi gjorde några tappra försök att klättra i både Margalef och Siurana under dessa dagar. För min del blev det knappt något klättrat alls. Dessutom såg regnet ut att hålla i sig i några dagar till och för att toppa det hela hade jag lyckats bli ordentligt förkyld. No bueno! Men det var bara att acceptera läget och ta en extra violdag, fira lite påsk, invänta bättre väder och försöka bli frisk...

Fortsättning följer!

No comments:

Post a Comment