Thursday, March 29, 2012

Tierra Boulder Battle

Mycket har hänt sedan januari, både bra och mindre bra saker. Muskelbristningen som jag fick när jag var i Spanien i september gjorde sig påmind igen efter ett besök hos en naprapat i mitten av februari. Den har hindrat mig från att träna som vanligt i princip sedan dess. Vad som är positivt är att ryggen börjar läka ihop nu och att jag snart kan börja träna igen. Dessvärre medförde det att jag missade jag Boulder NM, som gick i Köpenhamn i mitten av mars. Fram tills i torsdags trodde jag även att jag skulle missa Tierra Boulder Battle. Jag var inbjuden att delta i tävlingen men tackade nej på grund av skadan. Men efter att Alex Puccio från USA blivit sjuk och lämnat återbud i sista sekund fanns det en plats över och jag blev tillfrågad att ställa upp igen. Ryggen kändes bättre, samtidigt var jag medveten om att det kanske var aningen riskabelt och en chansning att den överhuvudtaget skulle hålla, men jag bestämde mig i alla fall för att vara med. No risk, no fun! Hur ofta får man möta några ut av de absolut bästa klättrarna i världen på hemmaplan?


De andra inbjudna klättrarna till tävlingen var Sasha Digiulian från USA, som har klättrat 9a och kom 2:a på boulder VM 2011, norskan Tina Johnsen Hafsaas, nybliven Nordisk mästarinna i bouldering, Shauna Coxsey från England som har klättrat flera 8A och kommit 4:a på världscupen och Melanie Sandoz, fransyska med flera topplaceringar i världscupen - med andra ord riktigt hårt motstånd. Formatet i Tierra Boulder Battle var väldigt annorlunda jämfört med en vanlig bouldertävling. Alla tävlande fick bygga var sitt problem och sedan fick vi två timmar på oss att testa problemen. I vanliga fall brukar det faktum att man inte får se problemen i förväg och att man aldrig vet vad man kan vänta sig, vara ett ut av de största nervositetsmomenten. Men det betydde dock inte att det inte var några nerver inblandade på själva tävlingsdagen...

Alla deltagare anlände på onsdagen. Sasha bodde hemma hos mig och stannade även några dagar efter tävlingen. Efter att vi spenderat hela torsdagen på K2 och byggt boulderproblem fick vi hela fredagen ledig. Tillsammans med Daniela Ebler hade vi sightseeing och shoppade inne i stan. På lördagen laddade vi upp inför tävlingen med att baka cupcakes (rosa såklart),  tittade på film, målade naglarna och gjorde håruppsättningar inför kvällen. Helt vanliga tävlingsförberedelser.


Tävlingen blev en riktig show! Det var grym stämning med en massa publik. Då vi alla har olika klätterstilar blev boulderproblemen av väldigt olika karaktär viket gjorde tävlingen spännande och utslagsgivande.Det var häftigt att klättra inför så stor publik och så många som hejar på. Jag taggade verkligen till och det gick faktiskt bättre på alla problem jämfört med när vi provade dem (förutom mitt eget, vilket var lite ironiskt). Min klättring räckte till en tredje plats, efter Shauna och Melanie. Jag är supernöjd med resultatet men framförallt hade jag väldigt kul. Det var absolut en ut av de roligaste tävlingarna som jag har deltagit i! Håll utkik på klattercentret.se för film från tävlingen.



Imorgon åker jag till Spanien för 12 dagars klättring, vengaaa =)

1 comment:

  1. Skönt att ryggen håller! Känner fortfarande lite dåligt samvete av att jag drog med dig på det där varvet, hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka! Sitter nu här i soffan med Garbanzita på magen efter första träningspasset på McPlaf på 2 månader. Vet du vem som återvänt? Din goda vän från Venezuela! Han ser ut att vara i god form. Jojo. David är för övrigt sig lik. Och Bertas bicep är stora som fn.

    ReplyDelete